Ysikolmosilla kahden pisteen lauantai

30.11.2008

LaPan 93-syntyneet pojat paransivat otteitaan aamun 12-3 Tiikerit-tappion jälkeen ja selättivät ÅIF:n hyvällä asenteella 6-5. Turnauksen LaPa-tsemppariksi valittiin Juuso Jokinen.

Päivän ensimmäinen ottelu pelattiin Tiikereitä vastaan. Tiikerit olivat selkeästi parempia, eikä ottelussa paremmasta joukkueesta jäänyt mitään epäselvää. Lopputulos 12-3 kertoo hyvin joukkueiden tasoerosta ja voidaan todeta Tiikereiden olleen tällä kertaa valmiimpia otteluun. Joukkuetta yritettiin sytytellä ketjumuutoksilla, pientä piristystä saatiin aikaan, mutta sen kummempaan taisteluun joukkue ei syttynyt. Vastustajan päästyä alussa karkuun, LaPa pelaajien mieliala notkahti ja ottelu oli käytännössä pelattu.

Toinen ottelu pelattiin tunnin huilin jälkeen ÅIFia vastaan. Ennen ottelua todettiin ensimmäisen ottelun esitys pettymykseksi ja vaadittiin parempaa asennoitumista jokaiselta pelaajalta. Ketjukoostumukset laitettiin myös uusiksi. Vaikka ensimmäisessä ottelussa omiin meni 12 maalia, kukaan ei ollut valmis laittamaan maaleja maalivahdin piikkiin. Niinpä yhteisellä sopimuksella päätettiin auttaa Elmeriä toisessa ottelussa paremmin. Otteluun lähdettäessä joukkue vaikutti määrätietoiselta ja keskittyneeltä.

Ensimmäinen erä oli tasaista peruspalloilua. 15 minuutin kohdalla taululla olivatkin lukemat 0-0. Erätauolla Jocke ja Erik vaihtoivat paikkoja. Valmennus katsoi Jocken sopivan paremmin Tonin ja Juuson rinnalle syöttelevän pelityylinsä ansiosta ja Erikin taas juoksukoneiden Jarno ja Taneli rinnalle. Mitään kummempia ihmeitä erätauolla ei juteltu, mutta toisen erän alussa LaPa yllätti ÅIFin täysin. Harva ehti edes tajuta toisen erän alkaneen, kun viiden sekunnin kohdalla Joel-Tuomas-Teemu ketju laittoi pallon maaliin. Maalin jälkeen tullaan tietysti vaihtoon ja niinpä Juuso-Toni-Jocke kokoonpano sai jatkaa siitä mihin edelliset jäivät. Suoritus oli hiukan hitaampi, mutta 30 sekunnin kohdalla taululla komeilivat lukemat 2-0.

Vastustajakin pääsi maalien makuun. Ottelun lähestyessä loppuaan, johdimme 6-4. ÅIFin 6-5 kavennus meinasi kuitenkin koitua kohtalokkaaksi. Protestoinnista seuranneen 2+10 minuuttisen rangaistuksen johdosta jouduimme lopussa taistelemaan jopa neljällä kuutta vastaan. Vielä kolme sekuntia ennen summeria saimme vapaalyönnin omasta kulmasta. Silti vastustaja pääsi laukomaan viimeisellä sekunnilla. Tällä kertaa asenne riitti ja onneakin oli mukana ja loppunumerot kirjattiin 6-5.

Ottelun viime minuuteista kannattaa ottaa opiksi seuraavat asiat:

1. tyhmät jäähyt kannattaa jättää pois

2. palloa ei välttämättä kannata yrittää läiskiä omasta päästä tyhjään maaliin, vaan mieluummin yrittää säilyttää hallinta

3. kun pallo saadaan itselle viime sekunneilla, sitä ei anneta enää vastustajalle

Koko 14 miehinen joukkueemme pelasi hyvän ottelun, vaikka heilahteluita ottelun sisällä olikin. Erityisesti Jocke ja Juuso ovat nostaneet selvästi tasoaan. Jocken tehot alkoivat löytyä jo heti kesäharjoittelukauden jälkeen ja Juuso taas on saanut syksyn aikana lisää tarvittavaa röyhkeyttä otteisiinsa. Tuomaksen ketju oli jälleen odotetun vahva. Roolit ovat selkeät, pallo liikkuu ja homma toimii. Lisäksi Justuksen rauhallinen pallollinen peli puolustuspäässä toimii hyvänä esimerkkinä muille puolustajille.

Tästä on hyvä jatkaa!